Om AEG

ALLTID ETT STEG FÖRE

första aeg-kontoret

Se tillbaka

AEG grundades som Deutsche Edison-Gesellschaft für angewandte Elektricität år 1883 av Emil Rathenau. Ett samgående med dotterbolaget Telefunken AG och ett efterföljande förvärv av Daimler AG och slutligen Electrolux formade AEG till det framsynta företag det är idag. Innovation är kärnan i allt vi gör på AEG. Det är den drivande kraften bakom våra mest kända uppfinningar för hemmet, från skapandet av det första elektriska kylskåpet till den första värmepumptekniken för torktumlare. Det är inspirationen till våra hållbara material. Det är vår historia och vår framtid.

Se framåt

Morgondagen börjar idag. Vårt sätt att äta håller på att förändras. Vårt sätt att klä oss håller på att förändras. Vårt sätt att leva håller på att förändras. Vi vet hur teknik kan förbättra världen runt omkring oss. Det är skälet till att våra apparater överträffar dina behov idag och dessutom innehåller framtidens teknik så att de passar dina krav i framtiden.

ur

En kombination av form och funktion

År 1907 utnämndes den visionära arkitekten Peter Behrens till konstnärlig konsult på AEG. För sitt arbete hos AEG anses Behrens vara den som lade grunden till modern industriell design. Professor Behrens hade en enkel men kraftfull designfilosofi: "Perfekt i form och funktion." Han arbetade outtröttligt för att skapa de mest funktionella AEG-produkterna, som dessutom var de mest estetiskt tilltalande.

modern design

Form och funktion utvecklas

I varje produkt hittar du intelligent teknik och funktionell design, som garanterar enastående prestanda och resultat hela tiden. Du kommer att upptäcka att en beröring omdefinierar vad som är möjligt hemma. Vi designar våra produkter med tanke på dig – så du får full kontroll och garanterat enastående prestanda och resultat. Hela tiden.

Design ... handlar om att skapa former som överensstämmer med objektets karaktär och om att visa nya tekniska fördelar

Peter Behrens

Arkitekt och konstnärlig konsult för AEG

TA DET TILL NÄSTA NIVÅ

The Next Black

I syfte att förutse framtida tvättbehov och bidra till att göra konfektionsindustrin mer hållbar – tillverkade AEG "The Next Black". En 45-minuters dokumentär som utforskar framtidens kläder. Se dokumentären

TASTEOLOGY

Ta smaken längre. Tasteology är en dokumentär som bygger upp smak från en ny synvinkel. Vi har tittat på vetenskap och erfarenhet, inte bara smaker och ingredienser. I våra fem episoder hoppas vi inspirera dig i köket och utanför. Visa serien

HÅLLBARA RESULTAT

Vi vill åstadkomma en förändring till det bättre, genom att vara det bästa vitvaruföretaget i världen, vilket ger en positiv förändring i människors vardagsliv och för vår planet.

Vi är ambitiösa i vad vi vill uppnå. Att minska vår klimatpåverkan med 50 % och höja materialens effektivitet är två viktiga områden där vi vill göra skillnad inom en snar framtid. Vi vet att det finns utmaningar. Men vi är övertygade om att vi, genom att arbeta tillsammans för att hitta hållbara lösningar som gynnar alla, kommer att fortsätta att göra skillnad – varje dag.

1
Bättre lösningar

Bättre lösningar handlar om att tillhandahålla produkter och tjänster som gör att konsumenterna kan leva ett bättre liv, samtidigt som man sparar energi, vatten och resurser.

2
Bättre funktioner

Vårt sätt att arbeta på AEG ger en säker, effektiv och etisk grund för oss, så att vi kan göra skillnad i världen.

3
Bättre samhälle

Överallt i världen försöker AEG att bidra till bättre samhällen genom att stärka konsumenter och leverantörer, och stödja lokalsamhällen.